piatok 3. apríla 2015

Citrónový mascarpone koláč

Už pred dvoma týždňami som začala rozmýšľať, čo by som upiekla na šibačku. A keďže zbožňujem citrónové dezerty a už dlho som "nepiekla" nič podobné, tak výsledkom je tento vynikajúci svieži koláč s mascarpone a citrónovým krémom. Koláč je nepečený a veľmi jednoduchý na prípravu. Jeho jediným nedostatkom je celonočné tuhnutie v chladničke, ale nakoniec výsledok stojí za to!


Citrónový krém (v angličtine lemon curd) je tak úžasný, že pre rovnako nadšených milovníkov citrónových dezertov ako ja, navrhujem, aby si spravili dvojitú dávku a polovičku krému (cca 350 ml) skladovali v čistej uzatvárateľnej nádobe v chlade aj dva týždne. Využije sa na palacinky, na toast, ako poleva, môže sa vmiešať do jogurtu, do bábovkového cesta alebo vyjedať len tak lyžičkou. ;)
Koláč som ozdobila čokoládovými vajíčkami a kvietkami fialky a mirabelky, ktoré som našla na prechádzke po záhrade. Použiť môžeme aj iné jedlé kvietky, napríklad sedmokrásky, levanduľu, podbeľ, pľúcnik lekársky...


Čo treba:

Sušienkový základ:
250 g maslových sušienok
cca 125 g roztopeného masla (ja som dala 100 g, použila som sušienky s vysokým obsahom masla)

Náplň:
500 g mascarpone
250 g smotany na šľahanie
150 g svetlého prírodného kryštálového cukru
40 ml citrónovej šťavy (cca 1 menší citrón)
2 čajové lyžičky jemne nastrúhanej citrónovej kôry (cca 2 menšie biocitróny) (môžete vynechať)

Citrónový krém (lemon curd):
3 vajíčka
100 g svetlého prírodného kryštálového cukru
80 ml citrónovej šťavy
50 g masla

Kvietky a čokoládové vajíčka na ozdobu

Postup:

Tortovú formu o priemere 23 cm vymažeme maslom.
Pripravíme si sušienkový základ. Sušienky rozdrvíme v sekáčiku alebo v sáčiku pomocou valčeka na cesto. Pridáme roztopené maslo a premiešame. Natlačíme na dno formy a dáme do chladničky.
Na náplň zmiešame všetky suroviny a šľaháme, pokým nie je hustá (šľaháme pomaly a maximálne minútku, aby sa zmes nezrazila). Vyberieme formu z chladničky a zmes vo forme jemne uhladíme. Dáme naspäť chladiť.
Na citrónový krém si v miske vo vodnom kúpeli zmiešame vajíčka s cukrom a citrónovou šťavou. Na strednom plameni neustále miešame (cca 4 - 6 minútiek), pokým krém nezhustne asi ako puding. Odstavíme z ohňa a vmiešame kúsky masla. Necháme vychladnúť na izbovú teplotu a nakoniec krémom polejeme koláč. Uhladíme a dáme do chladničky stuhnúť (najlepšie cez noc).
Pred odstránením formy prejdeme nožom po vnútorných okrajoch formy. Nakoniec koláč ozdobíme jedlými kvietkami a čokoládovými vajíčkami.

Koláč môžeme skladovať pár dní v chlade.

Ak máte chuť na iný veľkonočný dezert, skúste túto citrónovú tortičku (ozdobiť ju môžete kandizovanými kvietkami) alebo slávnostnú mrkvovú tortu

6 komentárov:

  1. Doteraz asi najlepsi cheesecake recept,aky som robila!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Šľahačku netreba teda pred pridaním k mascarpone vyšľahať?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie netreba, šľahajú sa všetky ingrediencie naraz.

      Odstrániť
  3. Vajíčka (v celosti alebo len bielka) na citrónový krém? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, neukazalo mi, ze si pisala, prepac. Vajicka tam idu cele :)

      Odstrániť