pondelok 25. júla 2016

Cukinové "lasagne"

Recepty s cukinou mám veľmi rada, či už nasladko alebo naslano. Dnes sme mali na obed vyprážanú cukinu, včera slaný cukinový koláč z lístkového cesta a cukinu na grile, predtým cukinový nákyp od starenky a ako dezert cukinový koláč s čokoládou. Teraz je správny čas, kedy si túto výbornú zeleninku treba dopriať čo najviac.
Cukina patrí do rovnakej čeľade ako napríklad patizón, tekvica, uhorka alebo melón. Obsahuje minimálne množstvo kalórií a veľa minerálov, vlákniny a vody, preto je veľmi zdravá.


Klasické lasagne sú jedným z mojich najobľúbenejších receptov. S mletým mäsom a cestovinami sa mi viac hodia na zimu, preto som sa ich rozhodla odľahčiť. V tomto recepte sú cestoviny nahradené cukinovými plátkami a klasický bešamel z múky úžasnou syrovou omáčkou.


Počas pečenia lasagne tak veľmi rozvoniavali, že sa už celá rodinka nevedela dočkať obedu. Všetkým veľmi chutili a určite tento recept odporúčam. Chutia naozaj výborne.



Čo treba:

Na paradajkovú omáčku:
trošku olivového oleja
1 veľká cibuľa
3 strúčiky cesnaku
500 g paradajkového pretlaku
2 čajové lyžičky sušenej bazalky (alebo oregana) alebo 1 hrsť čerstvej
štipku čili papričky
mleté čierne korenie
soľ

Na syrovú omáčku:
zvyšky z cukín
400 g smotanového syra (napr. Philadelphia, Lučina, Cream Cheese Classic zn. Goldessa z Lidlu alebo v rakúskom Hoferi majú Frisch Käse zn. Milfina, bez laktózy, je výborný)
3 kopcovité polievkové lyžice strúhaného parmezánu
mleté čierne korenie
soľ

Cez 1 kg cukín (približne štyri stredne veľké cukiny)
2 polievkové lyžice strúhaného parmezánu

Postup:

Pozdĺžne nakrájame cukinu na tenké plátky. Stredy cukín postrúhame nahrubo.
Rúru predhrejeme na 200 °C.
Cibuľu a cesnak nakrájame na čo najmenšie kocky. V kastróle so širším dnom opečieme na oleji cibuľu a cesnak do sklovita, prilejeme paradajkový pretlak, bazalku a čili. Osolíme a okoreníme a varíme na miernom plameni, pokým omáčka nezhustne (približne 10 minút).
Druhú omáčku si pripravíme tiež v kastróliku so širším dnom. Zmiešame postrúhané zvyšky z cukín, smotanový syr a parmezán. Osolíme, okoreníme a varíme na miernom plameni, pokým omáčka nezhustne (asi 10 minút). Obe omáčky môžeme mierne presoliť.
Do misy z jenského skla nakladieme plátky cukín, potrieme paradajkovou omáčkou a nakoniec syrovou omáčkou. Toto opakujeme trikrát. Posledná vrstva bude z cukín. Pripravené lasagne posypeme parmezánom a dáme piecť na 35 - 40 minút, pokým povrch nezozlatne. Upečené lasagne vyberieme z rúry a necháme asi pol hodinku odpočívať, aby sa lepšie krájali a omáčka zhustla.

Lasagne skladujeme v chladničke asi tri dni. Toto množstvo vyjde na približne 6 porcií. Môžeme si k nim pridať aj pokrájanú ciabattu a biele vínko. :)

4 komentáre:

  1. Uzasne :) hladala som recepty s cukinou, narazila som na tento a hned som ho musela vyskusat. Fantasticky recept, dokonca aj manzel, ktory je mäsovy, si velmi pochutil. Velka vdaka a zaradujem medzi moje recepty :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj my sme si všetci doma pochutili, počas sezóny cukín príde vždy vhod! Tak som rada, ďakujem za komentárik :)

      Odstrániť
  2. Ďakujem za úžasný recept. Lasagne veľmi chutili, len mi akosi cukina pustila veľa šťavy (2-3 dcl), tak som ju musela "odčerpať". Neviete kde som spravila chybu? Ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že ste recept vyskúšali :) Nechali ste lasagne pol hodinku až hodinku po upečení vychladnúť? Omáčka vsiakne a zhustne, že sa dajú pekne krájať.

      Odstrániť