štvrtok 6. augusta 2015

Baklava

Baklava je klasickým turecko-grécko-egyptským dezertom - jemné a napovrchu chrumkavé cesto poprekladané mletými orechmi a zaliate medovým sirupom - úžasná kombinácia. Vždy mi na dovolenkách chutila, tak som si pozisťovala o nej viac a pustila sa do jej čo najoriginálnejšej prípravy. Recept je veľmi jednoduchý, rýchly, koláčik chutí aj po týždni ako čerstvý a jeho príprava nás so sestričkou naozaj bavila :)


V recepte by sa určite nemalo zamieňať filo cesto za lístkové, výsledok nebude autentický. Filo cesto je tenké ako papier, obsahuje len múku a vodu a pre jeho tenkosť je ho nemožné vyrobiť doma. Čerstvé chladené a kvalitné cesto som kúpila na Americkom námestí v Bratislave v Orient potravinách. Na baklavu potrebujeme iba polovicu cesta (15 polovičných plátkov). Druhú polovicu poriadne vzduchotesne zabalíme a vrátime späť do chladničky. Z tejto polovice robievame výborné pečené jarné rolky s kapustou a mletým mäsom, aj na tie príde rad (už dvakrát som ich chcela odfotiť, ale nestihla som).



Obrázok hore je moja verzia baklavy, spodný obrázok bol odfotený na dovolenke v Turecku :)


Čo treba:

100 ml medu
150 g prírodného kryštálového cukru
200 ml vody
350 g nahrubo mletých vlašských orechov (prípadne zmes orechov)
1 kopcovitá čajová lyžička mletej škorice
1/2 balenia filo cesta (čiže 240 g, celé balenie má 480 g)
200 g rozpusteného masla

Postup:

Rúru predhrejeme na 180 °C. Plech o priemere cca 22x30 cm vystelieme papierom na pečenie. Orechy zmiešame so škoricou. Cesto vyberieme z obalu, rozprestrieme na linku a zakryjeme vlhkou utierkou, aby sa nevysúšalo.
Teraz môžeme začať s vrstvením. Na papier nanesieme trošku masla, pridáme jeden plát cesta, opäť namažeme maslom a takto pokračujeme, až kým máme navrstvené štyri pláty. Potom prisypeme tretinu orechov a zas pokračujeme cesto, maslo, aby nám vznikli ďalšie štyri vrstvy. Prisypeme druhú tretinu orechov, a opäť štyri vrstvy cesta s maslom. Prisypeme poslednú tretinu orechov a nakoniec navrstvíme tri pláty cesta s maslom. Ostrým nožom ešte pred pečením baklavu pokrájame na kocky, trojuholníčky alebo kosoštvorce.
Pečieme 30 - 35 minút (ja som ju piekla presne 33 minút).
Pripravíme si sirup. V kastróliku zmiešame med, cukor a vodu a na miernom plameni varíme 15 minút. Dáme nabok vychladnúť.
Upečenú baklavu po častiach polejeme sirupom, aby sa dobre vsiakol. Necháme úplne vychladnúť a dáme vychladiť. Pred podávaním môžeme posypať pistáciami.

V chladničke vydrží aj týždeň.

Afiyet olsun, čiže po turecky, dobrú chuť!

2 komentáre:

  1. Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, kde kupujete filo cesto. Doteraz som bola v tom, že sa na Slovensku nedá zohnať. Vopred ďakujem:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň, filo cesto kupujem v Orient potravinách na Americkom námestí v budove starého Avionu medzi cestovkou ReiseKaiser a lekárňou. A aha, je to v Bratislave :)

      Odstrániť