pondelok 2. marca 2015

Švédska mandľová torta

Pred pár dňami som si v schránke našla predplatený časopis (Apetit 3/2015). Spravila som si pohodičku a celá natešená listovala, až som natrafila na švédske dezerty. Jeden z nich ma zaujal najviac, "ikeácky" mandlový dort krále Oscara II. Hneď druhý deň som si ju musela upiecť! Je tak dobrá, že tortička z Ikei na túto vonkoncom nemá. Preto si hovorím, že aj keď je recept v Apetite, musí byť medzi receptami aj u mňa na blogu.
Torta je tiež bezlepková, čo v tomto svete plnom alergií môže byť pre niekoho výhoda.


Korpusy majú pred pečením priemer 20 cm, ale v rúre trochu spľasnú, takže nakoniec má torta klasický priemer 23 cm. Tiež je nižšia, takže nečakajte klasickú vysokú tortu.


Čo treba:

Korpus:
5 bielkov izbovej teploty
180 g prírodného kryštálového cukru
150 g mletých nešúpaných mandlí

Krém:
5 žĺtkov
80 g prírodného kryštálového cukru (najlepšie svetlého)
100 ml smotany na šľahanie
150 g masla izbovej teploty

Griláž:
50 g prírodného kryštálového cukru
20 g olúpaných a nasekaných mandlí

posekané mandle na ozdobu

Postup:

Rúru predhrejeme na 175 °C (a nastavíme na ventilátor). Pripravíme si dva plechy s papiermi na pečenie, na každý nakreslíme 20 cm kruh. 
V čistej mise vyšľaháme bielky. Po asi 3 minútach začneme pomaly pridávať cukor a šľaháme ešte asi 7 minút, pokým bude sneh úplne pevný a kryštáliky cukru sa rozpustia. Jemne vmiešame mleté mandle a cesto rozdelíme do dvoch predkreslených kruhov. Uhladíme a dáme piecť na 15-20 minút, pokým korpusy nezozlatnú. Necháme mierne vychladnúť, potom pomocou nožíka odlepíme z papiera.
Vo vodnom kúpeli zmiešame žĺtky, cukor a smotanu na šľahanie a na miernom plameni miešame, pokým krém nezhustne na "puding". Mne to trvalo tri štyri minútky. Odstavíme z plameňa. Maslo 1 minútku prešľaháme a pridáme k žĺtkovému krému. Premiešame a dáme chladnúť.
Zatiaľ si pripravíme griláž. Do malého hrnca nasypeme cukor a necháme skaramelizovať (trvá to asi 2 minútky). Primiešame mandle a nalejeme na papier na pečenie. Necháme vychladnúť. Potom nasekáme na čo najmenšie kúsočky.
Jeden korpus potrieme asi tretinou krému, posypeme grilážou a položíme naň druhý korpus. Zvyšným krémom potrieme vrch a boky torty. Nakoniec posypeme posekanými mandľami.

Torta vydrží v chlade niekoľko dní.

A na záver, jar je tu! Snežienky nám takto robia radosť v záhradke. :)

6 komentárov:

  1. Super.
    Moje Vylepšenie: pridala som do krému trochu sušeného mlieka .

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zdravím, je to úžasná torta, robila som ju z 1,5 dávky na plech a prerezala po šírke, nakrájala ako zákusok. Len neviem prečo píšete griláže 7,5 x viac ako v Apetite. Nebolo to vlastne ako griláž ale mandle obalené cukrom, aspoň som to nemusela sekať. Len toho bolo strašne veľa, všetko som ani nedala a aj tak sa mi potom diely v niektorých miestach odlepovali. Maťa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pekny vecer, dakujem za upozornenie, skriatok sa mi dostal do receptu! Uz je recept opraveny, tak ako ma byt. Napad pripravit tortu ako zakusok je super, vyskusam aj tak :)

      Odstrániť
  3. Super recept, len podľa mna je to malo krému, šetrila som s ním, no neostalo na boky, čo samozrejme nevadí :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tesim sa, ze sa recept paci :) Co sa tyka kremu, neviem kde je problem, mne sa ho zdalo tak akurat. Nabuduce teda zvyste davku, ved kremu nie je nikdy dost ;)

      Odstrániť