pondelok 22. decembra 2014

Mandľový koláč s klementínkami

Klementínky patria medzi druh citrusov. Od klasických mandarínok sa líšia tým, že sú menšie, sladšie, väčšinou bez kôstok a majú veľmi tenkú šupku. Ja som dostala do čižmy na Mikuláša veľký košík klementínok. Tak mi napadlo upiecť z nich koláč. Našla som nezvyčajný recept od Nigelly, bezlepkový a bezlaktózový zároveň a navyše veľmi jednoduchý. A tak šťavnatý a krásne vianočne voňavý!
Ku koláčiku podávam kyslú smotanu zmiešanú s javorovým sirupom, veľmi to k sebe "pasuje".


Prvýkrát som sa stretla v recepte s použitím celých klementínok, nie len kôry alebo šťavy. Je to zaujímavý postup. Nigella v recepte radí celé klementínky variť dve hodiny vo vode. Podľa mňa je táto metóda zbytočne zdĺhavá, preto som si pomohla rozmixovaním klementínok a až potom som pyré uvarila. Trvalo to pol hodinku a výsledný efekt bol úplne rovnaký.


Pri tomto recepte nie je možné zameniť klementínky za iné citrusy - grepy, pomaranče..., pretože biela časť šupky je horkastá a práve klementínky majú najtenšiu šupku. Takže pri použití iných citrusov by bola horkosť v koláči príliš výrazná.


Zajtra ma čaká ešte pečenie dvoch druhov koláčikov z radu "noviniek", príprava čokoládového likéru a potom už len ničnerobenie a užívanie si sviatkov. Aj mojim čitateľom prajem krásne Vianoce a veľa chutných koláčikov!

Čo treba:

275 g celých neošúpaných klementínok (asi 7 malých klementínok, chemicky neošetrených)
cca 1 dl vody
6 vajíčok
200 g prírodného kryštálového cukru
250 g mletých mandlí
1 čajová lyžička kypriaceho prášku

Na kandizovanú kôru:
1 klementínka
0,5 dl vody
2 vrchovaté polievkové lyžice kryštálového cukru

Postup:

Klementínky dáme do misy a zalejeme vriacou vodou. Necháme ich tak 5 minút (odstránime tým prípadné nečistoty). Klementínky rozpolíme (skontrolujeme, či nemajú jadierka) a v sekáčiku rozmixujeme na pyré. Do menšieho hrnca prelejeme pyré, pridáme pol deci vody a varíme na nízkom plameni pol hodinu. Každých 10 minút pyré skontrolujeme a prípadne pridáme trochu vody. Uvarené pyré rozmixujeme ešte raz a dáme nabok trochu vychladnúť.
Rúru predhrejeme na 190 °C. 23 cm tortovú formu vyložíme papierom na pečenie a boky vymažeme maslom.
Vajíčka s cukrom ručne prešľaháme asi jednu minútku, potom pridáme mandle s kypriacim práškom a nakoniec pyré. Ešte raz premiešame a cesto nalejeme do formy. Pečieme asi 45 minút (vyskúšame test špajdľou). Po pol hodine pečenia zakryjeme koláč alobalom, aby povrch príliš nezhnedol.
Pripravíme si ozdobu. V malom kastróliku privedieme k varu vodu s cukrom a na pásiky pokrájanú šupku z klementínky. Varíme 10 minút. Pásiky presunieme na papier na pečenie a necháme vychladnúť. Nakoniec nimi koláčik ozdobíme.

Koláč vydrží v chlade niekoľko dní a stále chutí ako čerstvý. Dá sa aj zamraziť.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára