streda 8. októbra 2014

Tekvicový koláč s čokoládou

Takto pred rokom som sa už 2 týždne morila s nastaveniami na tejto stránke (ja a technika, ach). Asi dva roky predtým som už piekla koláčiky, fotila si ich, to som ešte ani netušila prečo. Nejak ma to bavilo a nakoniec som sa rozhodla, že by som si mohla založiť online "kuchársku knihu" a podeliť sa o recepty nie len s rodinkou, ale aj s ľuďmi, ktorých rovnako baví piecť a čítať si o jedle. 
Tiež som sa začala trápiť s názvom blogu, pôvodne som chcela vymyslieť niečo latinské (moje biologické ja sa nezaprelo). Potom ma napadlo moje motto, ktorým som sa riadila od detstva, "žijem, aby som jedla!", tak som ho upravila a bolo rozhodnuté. Teraz je blog rok na svete a ja sa teším, že mám ďalšiu záľubu, ktorá mi robí radosť. Za rok som ukázala svetu 34 receptov a za každý jeden z nich dám ruku do ohňa!


35. príspevok je typický jesenný. Do sladkých receptov používam pyré z maslovej tekvice, pretože je sladučká, jemná a dezert krásne zafarbí. Tento koláč je skvelý, tekvica v ňom zohráva skôr "zafarbovaciu" ako chuťovú úlohu. Ak máte radi cheesecake-y, tak tento vám bude určite veľmi chutiť. Ak ich nemáte radi, tiež vám bude chutiť, pretože čokoláda, škorica a zázvor chuť cheesecake-u pekne dopĺňa. Takže si ho musíte upiecť tak či tak! ;)


Čo treba:

260 g kakaových sušienok
1 kopcovitá polievková lyžica prírodného cukru
štipka mletého zázvoru
1 zarovnaná čajová lyžička mletej škorice
cca 125 g masla (podľa typu sušienok)

400 g tekvicového pyré*
750 g smotanového syra (napr. Philadelphia, ja ale používam Cream Cheese Classic zn. Goldessa, ktorý narozdiel od Philadelphie neobsahuje žiadne umelé prísady)
5 vajíčok
250 g prírodného kryštálového cukru

200 g horkej čokolády
1 zarovnaná čajová lyžička mletej škorice
veľká štipka mletého zázvoru

Postup:

*Na 400 g pyré budeme potrebovať cca 500  g ošúpanej tekvice, zbavenej jadierok (to je 1 menšia tekvica). Tekvicu pokrájame na kocky, v hrnci podlejeme 2 polievkovými lyžicami vody. Varíme pod pokličkou asi 12 minút do zmäknutia. Ak treba, podlejeme ešte troškou vody. Tekvicu rozmixujeme na hladké pyré.
Rúru predhrejeme na 180 °C. Menší plech cca 22x30 cm vystelieme papierom na pečenie, tak aby papier cez okraje prevísal (potom sa bude koláč lepšie vyberať z plechu). 
Pripravíme si sušienkový základ. Sušienky rozdrvíme v sekáčiku alebo v sáčiku pomocou valčeka na cesto. Pridáme cukor, koreniny a roztopené maslo a premiešame. Natlačíme na dno plechu a dáme piecť na 12 minút.
Zatiaľ roztopíme čokoládu vo vodnom kúpeli spolu s koreninami a odstavíme z ohňa. Zmiešame vychladnuté pyré so syrom, vajíčkami a cukrom. 2 naberačky tejto zmesi pridáme ku čokoláde. 
Syrovú zmes vylejeme na predpečený sušienkový základ a po lyžiciach pridávame čokoládovú hmotu. Špajdľou prejdeme po celom koláči, aby sa vytvoril mramorový efekt.
Do menšieho plechu alebo formy na pečenie nalejeme trochu vody a presunieme na spodok rúry. Tým zabezpečíme, aby koláč nepopukal a zostal krásne vláčny. 
Koláč dáme piecť do takto pripravenej rúry na asi 55 minút. Hotový je vtedy, keď sa v strede koláč ešte trochu trasie. 

Po vychladnutí koláč nakrájame na kocky a skladujeme v chlade aj 5 dní.

Pozn. Ak chcete piecť koláč v okrúhlej 20 cm tortovej forme, tak sa podarí s použitím polovičného množstva všetkých surovín a bude približne rovnako vysoký.

S týmto koláčom bude aj jeseň krajšia!

2 komentáre:

  1. Dobry den, kolac vypada nadherne! Chtela bych se zeptat, jaky druh kakaovych susenek se vam osvedcil a zda muzu misto syra pouzit prekapany jogurt se zakysanou smetanou. Dekuji za odpoved. Marketa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pekny vecer, dakujem vam :) Uz si nepamatam, ktore som pouzila, takze to necham na vas. Jogurt aj smotana by mali byt velmi huste, tak by sa kolacik mal podarit, ale nemam skusenost s touto obmenou. Nech sa vydari ;)

      Odstrániť