pondelok 12. mája 2014

Bazový sirup

Ďalší recept z prírody sa chladí v chladničke a už je skoro polovička fuč. Bazový sirup je už takou slovenskou tradíciou, aj keď ja ho pripravujem iba druhý rok. Veľmi rýchlo sa míňa, takže cez víkend mám v pláne vyrobiť ešte niekoľko dávok tejto voňavej zlatej krásy a niekomu fľašku aj podarovať. A nemôžem si nechať pre seba, že spojenie sirupu - Havana rumu - ľadu - citrónu je tým najlepším drinkom, aký sme doma kedy pili!
Baza čierna je na Slovensku jedným z najrozšírenejších kríkov. Všetky jej časti okrem kvetov sú jedovaté. Dokonca aj bobuľky treba tepelne upraviť, aby boli jedlé. Kvietky a plody obsahujú veľa vitamínu C a iných zdraviu prospešných látok, preto je vhodné piť sirup alebo čajík napríklad pri prechladnutí. Alebo len tak, ako ja.


Bazové kvety zbierame pri lesíku alebo vinohradoch. Samozrejme, že ich nešklbeme pri ceste, to dá rozum. :) Snažíme sa ich odstrihnúť čo najopatrnejšie, aby nám na kvietkoch zostalo čo najviac peľu. Oprášime chrobáčikov, odstrihneme stopky a baza je pripravená na použitie.
Ďalšou dôležitou ingredienciou je cukor. Môžeme použiť rôzne druhy cukru. Z tmavého trstinového bude sirup tmavší, hnedkavý a dodá mu karamelovú príchuť, biely cukor zas sirup neofarbí vôbec. Ja som si vybrala kompromis. Sirup sa mi páči svetlejší, tak som použila svetlý trstinový cukor a podľa mňa je to najlepšia voľba!
Ak nezoženiete biocitróny, tak použite obyčajné, ale vynechajte kôru. Aj keď, kôra dodá sirupu ešte citrónovejšiu vôňu. Postrúhame len žltú časť šupky, biela je horká.
Tiež si môžeme prácu uľahčiť pridaním kyseliny citrónovej namiesto citrónov. Podľa stránky FÉR POTRAVINA má kyselina citrónová skóre škodlivosti 0, čiže patrí k bezpečným prídatným látkam. V citrusoch sa vyskytuje prirodzene, vďaka nej sú kyslé. Nižšie nájdete recept s použitím citrónov aj s použitím kyseliny citrónovej.



Aby nám sirup vydržal čo najdlhšie, tak pracujeme s čistými nástrojmi. Sklenenú fľašu, kam budeme prelievať sirup, poriadne umyjeme a mám zlepšovák - na niekoľko sekúnd ju (prázdnu) dáme do mikrovlnky. Tým sa spoľahlivo zničia všetky nedobré mikroorganizmy. 
Samozrejme, sirup sa môže aj sterilizovať, vtedy vydrží aj vyše roka. Avšak týmto spôsobom sa zničia vitamíny, takže podľa mňa je tento krok zbytočný. Aj tak sirup cez leto v chladničke vydrží a na zimu som si kvety bazy vysušila na čajík. Všetko povedané, poďme na sirupovanie!


Bazový sirup s použitím citrónov

Čo treba:

10 veľkých bazových súkvetí
0,4 litra vody
500 g prírodného kryštálového cukru
kôra a šťava zo 4 biocitrónov

Postup:
Pripravíme si čistý zaváraninový pohár, do ktorého nalejeme vodu a pridáme bazové kvety, citrónovú kôru a šťavu. Baza by nemala vyčnievať spod hladiny. Prikryjeme viečkom a takto necháme odstáť na kuchynskej linke 24 hodín.
Na ďalší deň výluh precedíme cez jemné sitko (alebo cez čistú kuchynskú utierku) a prelejeme do menšieho kastrólika. Prisypeme cukor a pomaly miešame. Z ohňa odstavíme po minúte, ako sa začnú tvoriť malé bublinky. Prelejeme do fľaše a zaštupľujeme. Necháme vychladnúť.

Bazový sirup s použitím kyseliny citrónovej

Čo treba:

10 veľkých bazových súkvetí
0,5 litra vody
500 g prírodného kryštálového cukru
1 polievková lyžica kyseliny citrónovej (15 g)

Postup:
Pripravíme si čistý zaváraninový pohár, do ktorého nalejeme vodu a pridáme bazové kvety. Baza by nemala vyčnievať spod hladiny. Prikryjeme viečkom a takto necháme odstáť na kuchynskej linke 24 hodín.
Na ďalší deň výluh precedíme cez jemné sitko (alebo cez čistú kuchynskú utierku) a prelejeme do menšieho kastrólika. Prisypeme cukor a pomaly miešame. Z ohňa odstavíme po minúte, ako sa začnú tvoriť malé bublinky. Nakoniec prisypeme kyselinu citrónovú. Prelejeme do fľaše a zaštupľujeme. Necháme vychladnúť.

Sirup skladujeme v chladničke, kde vydrží vyše 3 mesiace. Toto množstvo vyjde na jednu cca 0,8 litrovú fľašu. Ja väčšinou robím rovno trojitú dávku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára